Saturday, March 8, 2008

Utby all over again

Ännu en dag då jag tvingades till arbete. Till skillnad från igår hade jag i alla fall betalt idag så det kändes lite bättre att slita idag. Utöver att arbeta var tanken att åka till Utby tillsammans med Jim Bruce men jag var väldigt osäker på om det verkligen skulle gå att vara ute. Här i Uddevalla regnade de för fullt och jag fick rapport via telefon av Jim att Göteborg, eller Åsa där han befann sig inte var torrt någonstans. Det kändes som vi skulle behöva ge oss 300 mil härifrån för att kunna klättra ute men vi bestämde att vi skulle ge Utby en chans.

Efter jobbet var det bara hem och packa, käka en grym frukost bestående av gårdagens kebabpizza, bacon och ägg samt ett gäng chokladbollar och sedan snabbt tillbaka till stan för att hinna med bussen till Göteborg.

Innan vi gav oss ut var vi en sväng om Domen för att låna en crashpad av Herr Högström. Lars var nära att lura på oss 8A airpaden för att vi skulle ta bilder när vi klättrar över den men i sista sekund efter nogranna överväganden avböjde vi erbjudandet.

Jag hade ställt in mig på att det skulle bli en dag i misär med blöta boulders men väl i Utby upptäckte vi till vår STORA förvåning att 90 procent av problemen var snustorra. Till en början var humöret på topp men allt eftersom så gick vi från failure till failure så blev vi mer och mer griniga. Tillslut var allt bara en plåga och mina fingrar gjorde ondare än någonsin. När dagen närmade sig sitt slut var dom helt söndertrasade och ändå körde vi inte särskilt länge. Är Utby så stört vasst eller vad är det frågan om?

Ett gäng Tradissar och en och annan bouldrare stötte vi på men majoriteten av befolkningen som idag befann sig i Utby ägnade sig åt att promenera - Kanske vi också borde gjort.





Inte ett ända send värt att rapportera blev det heller. Några 6B-boulders gjorde vi och Jim repeterade efter envishet "Voodoo 7A". Jag kommer aldrig kunna göra det problemet. Till tröst är det alla gånger någon som förklara att den är så mycket lättare när det är stick - Vi trodde ju att det var bra stick idag för att vara Utby. Men det är klart, hade vi tänkt efter lite hade vi kanske kunna förstå att när Voodooblocket är grönare en flubber själv så kan det inte vara helt optimalt.




Inga goa bilder blev det heller (FAN) men ni får hålla till godo med vad som bjuds.

Och så har jag fått börja käka tabletter för det jävla fingret nu igen. Hoppas det blir nått bättre innan tisdag då det bär av till Stockholm.


/DO

No comments: