Sunday, February 6, 2011

Climb On vs. Antihydral

Jag vaknade nyss upp för att göra upptäckten att min hud är helt kass efter gårdagens klättring och jag vet vad som är problemet. Jag har sedan jag började klättra mycket ute provat alla sorters salvor och krämer vilka var och en sagts skulle vara den bästa vägen till bra hud. Repair, Climb-On, Elisabeth Arden Eight Hour Cream och många, många fler men mirakelkuren för min hud har visat sig vara en kräm som tyvärr inte för säljas i Sverige vilken går under namnet Anithydal. Bilden talar sitt tydliga språk och man ser skillnaden som blir om jag smetar på Climb-On (Höger hand/Vänster i bild) kvällen innan istället för torka ut salvan Antihydral (Vänster hand/Höger i bild). Folk som redan har torr hud bör dock undvika att använda den då den som sagt är till för att torka ut huden. Ibland kan den bli lite för mycket också för mig som har ganska fuktig hud och då har jag funnit att E.A Eight Hour Cream är ett bra komplement, dock ett ganska kostsamt sådant. Den sista veckan har jag slarvat med att använda krämen och jag får genast tillbaka det i form utav den dåliga huden som jag idag kommer få dras med...

Foto: Emil Rylander.


/DO

9 comments:

Linkan said...

Bra post!

Jag brukar också använda Antihydral en hel del under utomhus säsongen, då jag har lätt att svettas igenom på fingertopparna när jag klättrar.

Att feldosera Antihydral kan innebära en smärre katastrof.. men får man till det rätt så är det guld värt.

Hur mycket och ofta använder du det?

Daniel Olausson said...

Ja, man får passa sig väldigt noga för att använda de för mycket. Vår danske vän Jack gjorde just det felet för ett par veckor sedan och förstörde huden totalt och det är först nu som det börjar bli bra igen.

Jag kör ganska mkt men i små doser, 4-5 kvällar i veckan men försöker undvika det om jag har allt för tunn hud. Tror det är helt individuellt beroende på vad för hud man har men man ska som sagt ta det väldigt försiktigt, framförallt i början, och inte använda de om man redan har torr hud.

Hur ofta använder du det och kör du med ngn mer kräm?

Linkan said...

Det har berot rätt mycket på vart jag har klättrat.

Men på resa så har jag testat att användt det 1-2 gånger i veckan, men då ganska mycket och låtit det sitta på rätt länge (över natten). Detta har fungerat hyfsat om man varit på ställen där det är riktigt vasst och man lätt får hål på huden. Men med denna dosering så måste man ha benkoll på att fila ner huden när den blir för tjock... annars blir det som du säger inte så bra.

Senast i Font så körde jag lite mindre, tunt lager på topparna som fick sitta på ca 0.5-1 timme innan sängdags och då några fler gånger per vecka (2-3 gånger). Jag upplevde att det då var enklare att undvika att huden ballade ur, men att man endå fick lite hållbarare hud.

Ibland så fick jag dock för mig att huden blev lite väl glasartad (dassig friktion), men har man slut på hud så är det ungefär samma sak :) Är det något du upplevt?

Linkan said...

För att återfukta så är det Climb-On som gäller för egen del.

Daniel Olausson said...

Jag varierar aldrig mellan hur länge jag låter de sitta på utan har det alltid över natten men som sagt olika mycket.

Jag har också varit med om att huden har blivit lite hal, det tycker jag nästan alltid att den är när den fått vila en dag eller två i kombination med att jag kört Antihydralen. Jag upplever dock att det bara är det allra yttersta lagret och att den hala känslan försvinner ganska snabbt i och med att man får på krita och sliter ner den lite grann. Hur mycket man känner av det beror ju förstås på vad det är man klättrar på, det är ju lättare att uppleva de på slopig sandsten i font än på granit.

Det ju som du säger viktigt att man filar huden så att man håller den jämn vilket man måste oavsett om man använder Antihydral, någon annan kräm eller ingen alls.

Den enda nackdelen jag hittills upplevt har varit när jag klättrat på riktigt vassa crimpar och med hjälp utav dessa lyckats göra hål och att det då är svårt att läka ihop den. Enda vägen har nästan varit att då fila ner huden helt och börja bygga upp den igen men det är ju inte direkt något man vill göra om man ser fram emot fler klätterdagar utan planerad vila. Därför tror jag det kan vara bra att variera sig lite med typ 8 hour cream vilken gör huden mer spänstig eller kanske Climb-On.

Var köper du i Antihydral? Det jag har nu har kommit via vänner från Österrike så jag har hittills aldrig behövt köpa själv men jag vet att det finns på Apoteken i Tyskland, Österrike och Schweiz. Tänkte dock att det kanske finns något smidigare sätt att få tag i om inte har vägarna förbi något
av dessa länder...

Hasse said...

Jag beställde från goldpharma.com

Man ska skriva en motivering. Själv så skrev jag i stil med "har enorma svettningar" och den damp ner i brevlådan ett par dagar senare.

Dock så fungerar inte min hud med antihydral. Så fort jag maxbelastar så spricker huden rakt av, oavsett dosering och nedslipning. Riktigt elaka köttsår som tar veckor att helt läka ihop. Linus verkar ha bättre anlag för salvan.

Linkan said...

Jo, effekten varierar jäkligt mycket från personer till person.

Man är ju nästan rädd för att rekommendera det, men bästa rådet är väll att som vanligt att testa på hemmaplan och så att man slipper exprimentera så mycket under en resa :)

För en som jag med riktiga svampar till fingertoppar så är det en skänk från ovan. Billigt är det också!

Det egentligen enda generella jag vet om salvan är att det är HELT värdelös att använda om man skall klättra inomhus.

Daniel Olausson said...

Kanske har jag ändå svampigare fingertoppar än du för jag har faktiskt tyckt att den har gjort nytta även inomhus. Men det är precis som du säger väldigt individuellt.

Hasse, tack för länken. Ska prova att beställa därifrån nästa gång jag behöver.

Linkan said...

Det var tydligen en mängd fråga. Har testat med Antihydralen nu och kört inne i en vecka.

Tog ungefär en 2/5-delar av dosen jag brukar använda. Har inte upplevt några som helst problem!

Har iofs kört fibrilt med fil och Arden på kvällarna. Är inte långt kvar till font, gäller att hålla huden i trim!