Thursday, November 3, 2011

"Daniels stubbe"

Inte mycket har hänt på sistone. Det är höst och det regnar för det mesta här i krokarna. Jag håller mig till att klänga omkring i Fabbens trärum och på de diverse andra klätterställningar som finns utspridda i Göteborg och Uddevalla.

Emellertid så bjöds det i helgen på lite utomhus-aktivitet i och med att ett gäng bestående av Peter, Walker, Dan, John och jag själv letat sig till Häller. Dagen inleddes, en stund innan jag hunnit dit, med att Hippodrome under Thorline såg ett par sällsynta repetitioner i och med Peters och Walkers bestigningar. Efter detta så provades projektet som kan ses på bilden nedan. Den högre starten vilken Espen gjorde när han borstade fram problemet och som nås genom att man sträcker sig från en klämsten, klättrades men ingen kom i närheten av att få ihop det hela från den låga starten.

Utöver vår egna lilla skara smög också ett antal andra klättrare runt bland blocken. Det är inte varje dag man ser Heyman, Restorp och Oskar Alexandersson i färd med att stöta på boulderproblemen i Häller. Petter kände på Espens Hangel efter att tillsammans med Johan Isaksson (Osäker på om jag har rätt namn) ha sänt Trähästen. Samtidigt jobbade sig Erik och Oskar allt närmre den blöta kanten på Cuerpo de Hombre.

Kalle Reichenberg var också i krokarna och efter att ha börjat dagen vid Lyse med att torka upp och sända sitt långtidsprojekt, Jorden runt i en kundvagn, letade också han sig till Häller. Dock var kallpumpen hans förmiddags-send medfört såpass ihållande att någon mer klättring under dagen inte kom att bli av för hans del.

Peter gör det första movet på det gamla problemet med nytt namn vars underton jag skulle vilja påstå
är en aning missriktat. En lägre start, vilken känns mer naturlig, är som sagt möjlig och lägger till några 
stora, hårda flytt mellan goda lister. Så vitt jag vet är detta fortfarande ett projekt som väntar på att bli
gjort. Skulle jag på något vis bli den som tar sig upp före alla andra vill jag lova att alla som är 
emot olika namn på problems olika starter kommer få ytterligare ett 
objekt att reta sig på för då ska det jävlar i mig döpas om...


/DO

1 comment:

Peter Erhard said...

Vi får väl se vad GBO-admin säger om det.