Thursday, December 6, 2012

Fredrik Schenholm - Äventyrsfotoboken‏

Min vän Fredrik Schenholm som sedan 2005 arbetat som professionell äventyrsfotograf och som vid flera tillfällen tagit bilder på mig, har precis släppt sin första bok - Äventyrsfotoboken‏. I den har jag den stora äran att synas på flera uppslag, något jag förstås är både stolt och glad över. Eftersom jag dessutom är väldigt intresserad av att fota, och ständigt försöker bättra på mina foto-skills, kan jag inte vänta på att få lägga vantarna på ett ex då jag är övertygad om att den kommer vara mycket läsvärd.

 _MG_0242

_MG_0249

Fredrik om boken: Boken följer mitt arbetsflöde i nio steg (kapitel). Bokens mål är att minska läsarens/fotografens turfaktor och ersätta det med kunskap. Det ska inte behövas 100 bilder för att få till en bra bild. Boken visar hur det går till att ta en äventyrsbild. Från att hitta rätt och inspirerande miljö till kompositionsidéer. Den går igenom kamerautrustningen och dess inställningar, tips hur man får bilderna skarpa och exponeringsteknik. Även tankar kring fotoögonblicket, bildbehandlingen samt vad man ska och inte ska göra vid bildförsäljning. Jag vill att boken ska inspirera folk att ta med kameran ut på sina äventyr.

Fotomagasinet "Kamera&Bild" har skrivit ett reportage om boken vilket finns att läsa här: Äventyrsfotografen ger sina bästa tips.

Köpa boken kan man göra i alla välsorterade outdoorbutiker och bokhandlare, eller direkt från förlaget: Calazo.se


/DO

No comments: