Sunday, January 27, 2008

Bumling Open 2008

Igår var alltså det dags för den första deltävlingen i Svenska bouldercupen 2008. Många starka klättrare var på plats och samanlagt ställde 37 herrar och 9 damer upp. Själv hade jag inte tävlat sedan bouldercupen i Lund i slutet av september då det sket sig totalt för andra gången i rad och därmed gav jag upp tävlandet ett tag.

Denna gång hoppades jag att jag skulle få lyckas bättre än Lund och Malmöbouldern.
Veckan innan hade det kännts ganska bra trots förkylning och jag trodde verkligen att jag skulle kunna gå lite bättre denna gång och iaf. vara bland de 20 främsta, men nej - 27/37 : (






Det var iaf en väldigt bra tävling och även om inte klättringen gick så bra hade jag galet kul. Deras dj var grym och det var utan tvekan tävlingen med bäst musik jag varit på, plus den supergoda maten och det galet häftiga problemen - Creds till Johan Gross, Kristoffer (Skrubbo) och Anders Lantz för sanslöst fina problem.






Till slut segrade Kalle Boström tätt följ av Henrik Sennelöv och Oskar Rennstam Rubbmark.

Kalle tyckte jag verkligen imponerade både i kval och final. Han var den enda som löste sjätte problemet i kvalet och var ensam om att falsha första finalproblemet. Tredje problemet i final var stört men han var inte långt från att lösta de med en sjuk fotbeta. Tyvärr föll han tre move från slutgreppet.






Bland tjejerna var det Malin Holmberg som drog det längsta stråt framför Jenny Kjellberg och Pernille Søegaard.

Flera unga talanger nådde finalen och gjorde bra ifrån sig där - Tobias Andersson, Jimmy Karlsson, Erik Grandelius och Axel Hultqvist var verkligen starka - Keep it up!

Stort tack till Halmstads Klätterklubb för ännu en bra tävling!



/DO

No comments: