Sunday, November 2, 2008

Alkissar med klass makes Daniel want to stay in Font...

Sista dagen i Fontan för den här gången. Imorgon lämnar vi stället för graniten i Schweiz vilket från början lade grunden för resan. Frankrike la vi ju egentligen bara till som en liten bonus och för att få komma bort från Sverige ett par veckor tidigare.

Igår kväll efter att ha checkat in på Formel 1 hotellet i Moret som ska utgöra vårat hem till imorgon, åkte vi in till Fontainebleau. Det såg länge ut som jag skulle vara i området i två veckor utan att besöka själva staden men obotlig hunger tvingade oss att söka oss till något kebabhak och själva centrum visade sig ha det största utbudet. Det kom egentligen att bli resans första kontakt med lite större civilisationer än Jacquille annat än min och Jimmy´s drift genom Paris igår morse och man upptäckte ganska fort skillnaderna mellan Frankrike och Sverige. Det talar väl förstås inte för hela landet och jag har ju faktiskt inte besökt Sveriges alla städer och byar men över lag så ser man skillnader i att bland annat pizzeriorna och dom skabbiga korvkioskarna har bytts ut mot caffeer och chokladerier. Parfymerier i varje gatuhörn makes Fontan smell. Butikerna stänger inte förrän 19.30 vilket gör att det var mycket folk i rörelse hela kvällen och inte bara massa fulla sextonåringar utan folk i alla åldrar. I stort sett så känns det som man blivit skjuten rakt in i någon fransk idyll. Jag finner det också ganska kyligt att alkisarna sitter på parkbänkarna och klunkar i sig champange och inte billig folköl.

Jag börjar gilla Frankrike... Kanske skulle man uppfylla Sammy´s önskan och stanna och låta Swiss vänta... Nä, fuck it, Swiss here we come!




/DO

1 comment:

Tobbe said...

yo Daniel. det e bra att du börjar gilla fontan :D

ps: glöm inte att kolla min blogg: http://boulderfreak.blogspot.com