Monday, November 10, 2008

Veckorapporten

Idag är första dagen här i Claro som vi frivilligt vilar fràn klättringen. Sedan fredagen har vi varit förskonade fràn regn och har tagit vara pà chansen att klättra utan att behöva ta till handuk, toapapper och ofantliga mängder krita. Det har blivit tvà torra dagari Cresciano och en i Chironico. Dit hade vi sällskap med en störtskön amerikansk globetrotter som egentligen var i landet för att springa ett maraton men som tog chansen att klättra lite aswell. Vi fick se Dave Grahams From dirt groves the flowers vilken gav en lite perspektiv pà vad ett hàrt boulderproblem egentligen är. Den är kort sagt ofattbar. Visst greppen finns där och allt men därifràn till att kunna utnyttja dem. Man klättrar i stort sett en jävla 8B för att sedan komma upp till en av världens hàrdaste mantlingar (8A+).

I Cresciano har vi ocksà kollat in ett par klassika testpieces - The story of two worlds 8C och Dreamtime 8B+. Vad beträffar den sistnämnda sà är det bara att lyfta pà hatten och imponeras av Simon Brismo. Samtidigt som det är otroligt bra gjort sà är jag övertygad om att det finns fler svenskar som skulle ha att hämta där. Tyvärr är inte jag en av dem... än :-)

I Cresciano har annars Sektor 3 och allt eftersom ocksà närliggande plan kommit att bli vàra huvudsakliga tillhàll och vi försöker där att beta av sà mànga problem i alla olika grader som möjligt. Jag planerar att fortsätta sà i nàgon vecka till och sedan ska jag försöka börja jobba pà nàgot lite hàrdare problem. Jag har kollat in ett par tänkbara projekt men har ännu inte funnit nàgot som är perfekt. Ska fortsätta scouta runt lite mer och se om jag hittar nàgot mer. Vi har ju hittills bara varit en dag i Chironico sà där lär det ju dyka upp linjer man blir sugen pà.

Vad beträffar vàra framtida äventyr här sà ser det ganska lovande ut. Det mesta har torkat upp bra men en del landningar är fortfarande sàpass blöta att vi tvingas avstà fràn problem.

Jag har blivit lite seg i kroppen fràn att inte ha fàtt klättra sà mycket den gàngna veckan sà jag hoppas vädret fortsätter vara bra sà vi kan börja klättra lite mer frekvent igen. Vi fàr se hur det gàr. To be continued sà att säga.



/DO

No comments: