Wednesday, September 23, 2009

Hektiska dagar

Just nu går det undan i en rasande fart. Jag har fått det ärofyllda uppdraget att bygga om problemen på Domens boulderväggar och då framförallt dom på downstairssektionen. Måndagen var tuff. Jag jobbade i stort sett non-stop 12-21 och fick upp totalt typ 9 problem. Det är vad jag kallar effektivitet. En duktig byggare hade på den tiden säkert byggt 90 problem. Men kul är det. Jag kan bara hoppas folk kommer tycka det är lika kul att klättra på problemen som jag tycker det är att bygga dom och att det förhoppningsvis lönar det sig att jag lägger lite extra tid på de hela. Så åk dit, prova, och döm ut...





Henke provkör

I går morse när jag vaknade kändes det som jag blivit överkörd av en ångvält. Jag var så jävla öm i varenda liten kroppsdel. Troligen var det allt rännande upp och ner för stegar som gått så hårt åt min ömtåliga kropp. Och till råga på det bestämde jag med Tompa och Bummel att vi skulle ses på Hälsö för lite B trots att regnet utanför mitt fönster bokstavligen öste ner. Det var kanske inte så konstigt att jag hade väldigt små förhoppningar på dagen när jag tuffade ner mot GBG, dels då på grund av min stukade kropp men kanske mest för att vädret var sämre än något annat jag någonsin innan kunnat föreställa mig att försöka klättra ute i. Men väl ute på öarna höll det upp och vi fick till en riktigt go session.

Efter en helt klart olämplig uppvärmning på någon brutalt fingrig slabb som jag vart upplurad på nöp vi tag i crimparna på Trolltider lågstart. Tompa och Bummel hade snöat in på en beta med vilken jag var helt blank. Efter ett otal försök insåg jag att ett mirakel skulle krävas för att jag skulle få bestiga problemet på det viset och då jag inte var på humör för att stå och vänta på några sådana bestämde jag mig för att prova något som från sidan såg ut att vara helt out of the box men väl på kändes klockrent för mig. Lyckades efter ett par försök göra dynon genom halva problemet, men var väldigt osäker på om jag någonsin skulle kunna time´a den från start. Jag lyckades med visst besvär få kontroll på den svinigt balansiga etablering och kunde göra första movet för att etablera mig för hoppet och jag gjorde säkert 5 försök där jag hade tillräckligt med häng på kanten för att kunna göra den men fann mig var gång åter på paddan helt ovetande om varför jag inte var i fart med att mantla istället för att stå där.


Tillslut fick jag dock allt att stämma och genom någon på gränsen till four points loose manöver lyckades jag sprattla upp båda händerna på kanten och kunde på så vis hänga pendeln och toppa den. By then hade jag i stort sett gjort hål på alla fingertopparna och la därmed ner klättringen för dagen. Tompa och Bummel vilka till en början hade varit väldigt skeptiska till min beta och mer eller mindre kunnat utlova garanti på att göra den på deras vis bytte beta när dom såg att det kunde gå genom dynon. Tyvärr förblev båda kvar på marken trots många bra häng i kanten genom försök med båda betorna. Nästa gång kan dock garanti utlovas på riktigt. Tack för en go dag boys!






/DO

4 comments:

Jimmy said...

"Tillslut fick jag dock allt att stämma..."

"Dock"? Ville du inte göra den? :D

Blev bra sugen på dina prolbem på Domen!

Anonymous said...

Nu blev jag allt lite besviken för att du inte nämner din trogna assistent! =P

//Clara

Anonymous said...

Ja just de, jag hade ju en assistent också. Clara Johansson mina damer och herrar...

@Jimmy. Ville kanske men trodde inte...


/DO

tompa said...

Japp, det var ett gött pass!!

Lågstarten goes down på uppvärmningen nästa gång, däremot kommer linjen som startar långt nere till vänster att kräva en del jobb. Den blir cooool!!