Monday, February 11, 2008

Never stop exploring

Några mil söder om Torp köpcentrum, Uddevalla, längs E6 har jag flera gånger när jag passerat siktat något brevid vägen som sätt ut att kunna vara ett helt okej överhäng. Jag har haft svårt att avgöra hur stort det egentligen är och jag har bedömt att man skulle behöva krypa inne under själva väggen plus att det sätt ut att vara ganska dålig stenkvalite - relativt grepplöst och poröst. Därav har det blivit att jag inte tagit mig dit och kollat.

Idag när jag hade vägarna förbi fick jag se att det faktsikt går en väg fram till väggen så jag letade mig dit och kollade om det är värt att göra ett besök någon gång i framtiden.
Det var en barnlek att ta sig dit med fin väg hela vägen fram till stället som överträffade mina förväntningar. Jag hade helt fel vad gällde höjden i överhänget men mina teorier om att det skulle vara grepplöst stämde tyvärr till viss del. Poröst var det dock inte, tvärtom.

Huvudväggen är kanske 15 meter bred och hänger över ca. 55-60 grader i kanske fyra meter och sedan övergår det till vertvägg/sva i ytterligare tre meter - Skitfin vägg och ståhöjd nästan överallt. Vid sidan finns det ytterligare 30 meter vägg men det var ganska lågt. I gengälld fanns där dock gott om grepp så att det blir säkert några problem även där.

Jag hittade en linje på huvudväggen som jag fastnade för direkt och nu kan jag inte sluta tänka på den. Långa move på ok crimpar i överhänget och sedan trixit avslut upp på svat. Den är nog inte fasansfullt hård, kanske 7A/7A+ sådär men verkligen fin.

Sammanfattningsvis kan man väll säga att det är inget man sätter sig och kör från Malmö för att klänga på men jag kommer garanterat hänga där i vår.



/DO

2 comments:

Anonymous said...

Bildbevis tack det är många som sneglat på de veggarna men som har dömt ut de. för dårliga. visa bilderna så tror vi dig tack

MVHgranskarna

Daniel Olausson said...

Jag ska försöka ta lite bilder imorgon, men som sagt är det inget man reser någon längre sträcka för...

/Daniel