Saturday, March 15, 2008

3-Star day

Tidigare när folk har ställt frågan vilket område som jag tycker mest om att klättra på har jag svarat Hamburgö utan att egentligen veta varför vid frågandets stund men idag blev jag återigen påmind om varför det faktsikt är så.

Tillsammans med min far begav jag mig norrut och vid avfärd var det ganska kasst väder men väl uppe kunde det lika väl varit maj. Inte ett moln och säkert 15 grader vilket kanske inte är opimalt men det var så gott att vara ute så jag tänkte inte så mycket på klättringen. Jag repeterade många problem jag tidigare gjort på Hynnö och gjorde ett nytt - "Grottmangons spricka" vilken vid eftertanke nog är det absolut finaste problemet jag klättrat på Hamburgö. Problemet följer en sned spricka och man tvingas till trixiga höftvridningar för att kunna fillra in fingrana på rätt ställen i sprickan. En sekvens precis efter starten då man korsar för att sedan vrida sig runt en liten arete och in i ett hörn gör detta problem 3-stjärnigt. Åk inte till Hamburgö utan att göra den!





/DO

No comments: