Friday, March 21, 2008

Rosendal, Örebro

Som sagt så är jag precis hemkommen från min tre dagar långa vistelse i Örebrodit jag begav mig i onsdags för att klättra i Rosendal tillsammans med en gammal klasskamrat. Det har varit resan av Second go´s och almost there. Jag missade flashen på nästan alla problem jag provade och hämtade mig på andra försöket på de flesta. Jag gjorde några olika problem och klättrade de lättare klassikerna. Jag såg det hela som bra träning framför allt för mina stackars fingertoppar. Det var en bra warm-up inför Kjuge.

Rosendal är fint men som en local som vi stötte på sa är det frågan om det är värt att åka 30 mil för att klättra där. Klättrar man stabilt på 7C+ så man kan göra Maestro och Dreamline är det nog absolut värt det men jag tycker det räcker man kan klättra 6A för att bege sig dit. Sammanlagt ska det finnas 140 olika probs i området så det är en del att välja på. En fördel kan väl kanske vara att ha en guide eller kanske guiden. Kände att jag saknade det så jag var glad när vi dag 2 stötte på denne Örebroare som liksom vi trottsatt snön och begett sig ut. Han visade ett gäng problem och varianter på andra problem som jag inte lagt märke till men tyckte var värda att göra. Bland andra problem jag provade så var jag stört nära att göra Creta Alba 1 7A+/7B. Lite mer jobb så kanske det hade gått men jag ville inte sätta mig under ett problem bland så många andra bara.

Cred ska dom ha vilka det än är som håller ordning på stället. Vid lägerbålsblocket som är det största och finaste blocket finns alltifrån förstahjälpenlåda och soppåsar att ta hem sitt skräp i till ved och stekpanna - Superbra!

Dag två när vi precis skulle ge oss av ifrån Rosendal för att möta upp med en gammal vän så kom Stefan Petterson, Anja Hodann och någon annan stockholmare som jag tyvärr inte kan namnet på - Fan, nu vill inte jag härifrån, tänkte jag. Det kommer ju med all säkerhet hända grejer och det gjorde det tydligen också. Stefan gjorde Maestro 7C+ och jag missade att se det - JÄVLAR

Sista dagen var i särklass kallast och jag trodde ett tag att mina fingertoppar skulle ramla av fingrarna. Rosendal är kul på så sätt att vissa grepp är lenare en det mest polerade inomhusgrepp medan andra kristallband som man ibland tvingas ta i slaktar fingrarna så fort man överhuvudtaget närmar sig dess köttätande taggar - Man (jag) var livrädd för att rippa av något av dessa så fort jag höll i dem.

För övrigt var det en kul vistelse med bra logi på Frans systers soffa och bra men svinkallt väder alla dagar.

Detta fick i slutänden bli min påsklättring då jag tvingas jobba imorgon men om man kollar in filmen på Kjugebloggen så är jag inte ledsen över att jag inte är där :-) LÄNK.
Kanske blir det Studseröd på söndag om det slutat snöa innan dess. Just nu verkar det inte så.



/DO

No comments: