Sunday, May 18, 2008

Bombas och krokodil on caravan to Big High

Planen för helgen var Utby på fredagen och Tjörnbroklippan på lördagen. Jag och Magnus tränade först inne på fredag eftermiddag och damn va kul det var. Det var länge sedan jag va inne sist och ändå längre sedan jag klättrade rep.

På plats i Utby var Grabbarna grus och systrarna Högström samt Jennys hund Lukas. Jag gjorde kanske bort mig lite med att ödsla skinn på problem jag redan klättrat och borde tagit det lugnt stället. Det blev dock också några nya och jag stegar sakta men säkert närmre att göra alla problem i Utby.



Samma gäng var det som skulle komma att åka med oss till Tjörnbron dagen därpå dock med viss förstärkning i och med Magnus, Klara och Le Sendit (Hunden).

Senare samma kväll styrde vi vidare norr ut mot "The Big High" även känt som Stora Höga och väl där stod Freddan för logistiken i och med hans gettoinspirerade skjul på hjul som stod parkerad på campingen. Grill på gräsmattan eller rättare sagt ängen ända in på senkvällen och kylan gick hårt åt oss. Allt eftersom kröp vi närmre och närmre grillen och tillslut var vi på gränsen till att sitta och kura i varandras knän. Tillslut var det dock två tappra(jag nämner inga namn) som offrade att dra på sig "messtämpeln" och förslog att vi skulle flytta in och inte många minuter senare hade jag krupit ihop i sovsäcken och nannade sött.

Dag två bar alltså det av mot vad som var den huvudsakliga anledningen till vårt Big High besök - Tjörnbroklippan. Jag hade aldrig varit där tidigare och väl där kände mig splittrad och sprang fram och tillbaka mellan instegen som en överladdad duracellkanin och kollade in alla alla leder jag ville göra - Den ska ja gör, och den och den och den också osv. Förstås infriade jag inte direkt mina förhoppningar men stort sett så slutade det hela finfint.


Min highpoint var nog onsighten av Igen Pump vilken jag först var på väg att klättra över Jennys crashpad men efter att ha tänkte om och figurerat ut att om jag ändå skulle göra ett försök är det väl lika bra att jag gör det enligt konstens alla regler. Det blev en desperat 5 meters-resa på grepp som inte var direkt sticky. Jag lyckades få tag i en liten spricka med vänsterhand i vilken jag fick borra ner fingrarna. Jag halkade friskt omkring med båda händerna och när jag hade etablerat mig för att göra sista skicket hade det som tidigare varit två slutna fyrafingerscrimpar slidat av och blivet en enfingers-ledkrossar-mono-crimp höger hand och en inte mycket bättre tvåfingers till vänster. Det slutade med att jag kastade mig efter vad som så ut att vara en jugg och turligt nog träffade jag den bra. True will power på en led som i sanningens namn inte är något annat än en normal boulder. Graden på den kan nog diskuteras - Jag har uppfattat det som att majoriteten på 8a.nu anser att den håller 7a+ men jag håller mig till förslaget i guidboken, 6c+.

Magnus på Big Bang

Jag gav mig också på något som skulle föreställa ett flashförsök på någon 7a+ men det hela slutade med en mini- Kingswing vilken jag efter många om och men lyckades stoppa. Magnus promenerade upp för den ett par gånger innan vi gick bort till Big Bang 8a+.

Big Bang tror jag sattes upp av Calle Sellman och har en repetition genom Jens Larsen. Löjligt små grepp vilka Magnus hade svårt att dra nytta av och det blev tyvärr inget send denna dag. Om ni möter en 23 åring från Götet som påstår att jag gjort ovan nämnda led är det inget som stämmer utan han har blivit BLÅST.

Resten av gänget var hyfsat osynliga tyckte jag - Ida gjorde två 6a+ men det var allt jag såg av henne bortsett från när hon fick agera landningsbana åt en för mig okänd klättrare på väg ner.
Klara topprepade Enfingret 6a+ trots rädslan - Props till henne.



Liksom alla andra dagar hade även denna ett slut och vi firade med grill igen och som alla andra lördag kvällen som man minns dom sedan man var liten var det lördagsgodiset, the La Bombas och krokodilfilen som förgyllde denna tillställning.



/DO

No comments: