Wednesday, May 28, 2008

Tystnad, tagning

Igår tog Magnus och jag steget in i filmindustrin i och med ett jobb för Domen som gick ut på att medvärka vid en filminspelning för Röda korset om nolltollerens mot nazism. Vår uppgift var att hjälpa till när paret som filmen kretsade runt var ute och skulle klättra. Detta innefattade bland annat att vi fick bygga ett ankare som skådespelarna skulle hänga i och slänga i under filmning vilket visade sig komma att bli ett av de bästa ankare jag varit med och byggt med bla. en stört bra placerad Alien av undertecknad :)


Jag led med den stackars utrustingen under hela inspelning då den krallige killen som spelade mannen i sällskapet verkade tycka att våld var nödvändigt för att lyckas klippa i karbiner och slingor - Han måttade ett par gånger och drog sedan i för allt han var värd när han skulle klippa i bulten.


Vi konstaterade snart att vi inte trivdes som moviestars, eller bakom- scen- crew som i det här fallet och återgår istället till vad vi trivs bäst med.


Efter en kort touching bace på Domen bar det återigen ut. Denna gång blev det klättring för egen del och filmcrewet var utbytt mot Freddan och lillasyster Ida Högström liksom Hylte var utbytt mot Utby´t. Värmen kvarstod men huden klarade sig ändå förvånansvärt bra. Fredrik och Ida klättrade sina första 6A boulders utomhus i och med deras bestigningar av Integrerad Maria - Congrats!


Efter en lång dag återstod bara att ta sig hem vilket skulle komma att visa sig bli svårare än någonsin innan. Jag tog bussen till Uddevalla och väl där hade jag ytterligare en mil att ta mig för att komma åt bilen. Kollade alla tidtabeller på hela busstationen och det visade sig att nästa buss gick först tio i tolv vilket inte var förrän en timme senare. Så jag knallade vidare till centarlen men utbudet var inte bättre där utan det fick bli att vänta den där timmen. Uddevalla är inte staden där tiden rinner iväg av sig själv speciellt inte en timme före midnatt en tisdagkväll. När jag väl lyckats fördriva tiden och gick ner till busstationen igen så kollade jag utav en händelse tidtabellen en andra gång varpå jag upptäcker att jag missat ett litet R i kolumnen vilket står för att bussjäveln måste beställas minst två timmar i förväg för att den ska dyka upp. Inga pengar i plånboken eller på telefonen så jag kunde inte ringa efter någon som kunde hämta mig och gå det vägrade jag. Jag lyckades nosa upp en taxi men 150 pix för att åka en mil går jag inte med på. Som tur var hade han en telefon jag kunde låna och ringa efter min privattaxi så hem kom jag tillslut men jag kan konstatera att Uddevall är sveriges sämsta stad vad gäller kollektivtrafiken - Hata Västtrafik!!!


/DO

No comments: