Monday, May 12, 2008

Häller och Fiskebäcksvik

Lite cooler temps nu vilket jag passade på att utnyttja med en visit i Brodalen och Häller för att se om det fanns några synliga spår efter skocken GBGare som ska ha varit uppe över helgen.

Tidigare har jag haft några linjer på som jag har kört på när jag varit där men sen sist har det hänt grejer och det var kritade grepp högt och lågt. Helt plötsligt visste jag inte var jag skulle börja - Nya problem överallt.

Jag gick loss på dom som såg mest tilltalande ut och gjorde nästan allt hag ville utom 6B och 6C på blocket nedanför Frontline vilka jag inte vågade gå upp på. Jag gjorde en ganska lång hangel som ligger till vänster om Z-sprickan. Någon som kan svar på namn, grad eller annat som kan vara värt att veta om den?


Ganska snart samlade jag dock ihop mitt pick och pack och åkte vidare hit....




... till Fiskebäcksvik


I Fiskebäcksvik hade jag varit en gång tidigare för drygt ett år sedan och mindes sedan den gång att jag inte trivdes allt för bra. Främst hade det med terrängen att göra och att jag inte fann överdrivit många linjer som tilltalade mig. Men det finns några väldigt fina problem vilka jag gjorde mig besväret att leta mig fram till idag.

På ett av de få riktiga blocken går en 6C som jag minns att jag tittade på sist och sedan dess har sett en del bilder på. Det är ett problem som jag någon gång tänkt göra men inte vetat när jag ska orka mig dit - Idag passade dock bra att åka vägen om.

När jag först tittade på den tänkte jag att jag kommer nog få slita lite men det blev aldrig så farligt utan jag värmde upp med att göra toppen en gång, gjorde ett försök från start som pga slarv slutade med att jag föll precis efter att jag etablerat - Tog mer krita och gjorde den.


Jag klättrade ytterligare ett gäng problem, ett par ganska fina men inte så hårda. Där finns dock ett riktigt häftigt brant problem som jag verkligen vill klättra och som ligger väldigt åtkomligt. Jag var där och tittade men vågade inte köra över enbart en pad men den ska jag tillbaka till for sure. Annars är det inte mycket som lockar utan då drar Häller mer och jag hoppas på att kunna åka ut snart igen.



/DO

3 comments:

Jimmy said...

Ser bra ut!!! Coolt kylskåp!! när kommer du ner då???? :D

Everyday climber said...

Hallå.
Satte upp Hangeln i lördags namnet är stopp i matstrupen och graden landar omkring 6a startar sittandes/hängandes runt hrnet där din padd ligger på bra grepp sen hangel tills du kommer till hörnet innan nästa vägg börjar och mantlar upp. gansa olig tyckte jag att den var.
mvh Ted

Daniel Olausson said...

OK. Atog att det var såok tippade på 6a aswell. Ledsen att jag inte kunde komma ut dan innan. Den är fin och absolut värd att göra.

/DO