Thursday, January 28, 2010

The big bet

Från och med igår startade en vadslagning oss fyra i giten emellan vilken går ut på att undertecknad inte får avnjuta någonting i sötsaks-väg, såsom chokladbars, chips, läsk och så vidare, fram till och med 27/3-2010 vilket är det datum då vi ämnar lämna giten. Eftersom godis och sötsaker är en utav mina svaga sidor kommer detta innebära en viss levnadsförändring men då det för min del inte är ett alternativ att förlora eller ge upp det hela blir det till att bita ihop. Vi får se hur det hela artar sig...

Nu har jag äntligen fått fart på filmredigeringsprogramet i min dator och jag hoppas framöver kunna presentera lite rörligare media. I första hand härifrån Font men också lite smått och gott från bland annat hösten som gick. Ett första smakprov ser ni nedan. Kanske inte någon direkt kandidat till Climbingmovie of the year men med tanke på att det är första filmen jag klippt i det nya programet måste jag nog ändå säga att jag är ganska nöjd. Materialet i filmen är från gårdagens fantastiska session i Franchard Cuisiniere.

För första gången sedan ankomsten här i Bleau har vi fått ett par dagar som jag faktiskt är nöjd med, kanske främst då jag har kunnat klättra lite som jag velat utan att behöva ta hänsyn till vilket problem eller område som kanske kan vara lite mindre blött än de andra. Utav de senaste tre klätterdagarna är det helt klart gårdagen som toppar listan. Planen har hela tiden varit att till en början försöka klättra mycket och många problem per dag, istället för att stöta på något projekt, och på så vis kanske komma in i klättringen här nere lite mera. Och igår var då första dagen som jag på riktigt kunde försöka börja genomföra min idé. Innan jag hade hunnit slita ned fingertopparna till benet lyckades jag bland annat göra Beatle Juice, la Déferlante, Double Entorse och le Mouton á Cinq Pattes.


Idag har vi vilodag och alla sitter inkurade i varsina hörn av det lilla utrymmet vi har att disponera och försöker desperat att gro tillbaka lite hud på fingertopparna. Imorgon blir det Paris och där bland annat den mytomspunna fyra-våningars klätterbutiken och dagen efter de väntas de bra vädret vara tillbaka vilket innebär att det blir åter ut i skogen. To be continued så att säga...





/DO

5 comments:

Anonymous said...

fin fint!

/Petter

Enrique said...

tycker det är grymt att få se fina linjer med humana grader. Keep em coming! =)

Anonymous said...

Boys, hoppas ni kör en diskret och klok approach med kritan när ni torkar upp. Det är några som är lite känsliga där nere: http://bleau.info/forum/20481.html

Själv har jag faktiskt dragit sönder två grepp som varit fuktiga. I det ena fallet på en 7a i Elephant som ingen lär sakna. Det andra var ett av underclingen på Alea Jacta Est. Men som tur är går det att använda ändå. Inget som jag så är i efterhand är direkt stolt över.

/Jon

Daniel Olausson said...

@Jon: Tack för upplysningen. Vi försöker vara så diskreta som tänkas kan och använder oss av små och stora handdukar för att torka blöta grepp. I första hand försöker vi såklart välja problem där torkning inte är nödvändigt. Orsakar vi kritspår är vi noga med att borsta bort allt. Jag hoppas verkligen inte att det är vi som ligger i grunden till det hela...

För övrigt är jag lite sugen på just Alea jacta. Är den fin?


/DO

Jon said...

Fin men frustrerande. Ett problem där längden underlättar. Annars kan jag rekommendera Rocher Cassepot md bland annat Double Axel, Cent pof... och Synapses.