Monday, April 14, 2008

A5/70 och Fujative

Fjärde dagen påt och regnet låg i luften hela dagen vilket så småningom såklart också ledde till att det började regna. Men denna gång var det inte till mitt förtret, tvärtom - Jag hade precis krupit in under Fujative när det kom och jag ville att toppen skulle regna ren från all jord som blev kvar igår när jag rev ner ett stort mossflaket som då täckte den.

A5/70 6A


Innan Fujative hade jag besökt ett gäng mindre block vid stora fotbollsplanen i Uddevalla vilka jag vet att delar av Bohusläns klätterklubb har aktiverat sig på emellanåt när något hindrat dem från att ta sig an sina kära sprickor. Jag har varit där en gång tidigare utan att klättra och fann då inget som lockade mig att åka tillbaka men jag ville ändå minnas ett block som ligger lite avskiljt vilket jag i efterhand fått för mig att det ska gå att göra saker på. När jag väl lyckats leta mig dit fann jag en fantastiskt fin hangeltravers och att döma av mosslagret har den aldrig tidigare klättrats. Fram med stora borsten och efter en kvarts hårt slit var den klar att ge sig i kast med.

A5/70


När jag gjort den för 27 gången i rad och därmed tröttnat var det dags för Fujative men jag var ändå lite tveksam till att åka dit då det känts väldigt långt bort igår men vad annars skulle jag ta mig an. Så tillbaka till Fujative vilken jag gjorde på andra försöket för dagen... nästan. Jag hittade betan för att göra de två flytten jag inte kunde göra igår och satte mig vid starten. Allt gick bra och jag kom upp till toppjuggen, eller ska jag säga toppjorden. Som sagt så igår när jag borstade upp den fick jag inte direkt rent vilket resulterade i att när jag på mitt press väl nådde dit var det omöjligt att ta sig upp - Next time!







/DO

No comments: