Friday, April 11, 2008

Mission impossible

Nu har jag jävlar gjort det jag trodde var omöjligt - Jag har hittat bra bouldering i Uddevalla och i området finns en riktig panglinje. Stället är inte så stort men är nog ändå i klass med Nylöse och det ligger så centralt man kan komma utan att klättra på kungsgatan. Det är svårt att säga hur många fina linjer där finns men utöver dom rena problemen man ser med en gång finns där också ytterligare ett gäng varianter och krystade sittstarter.

Panglinjen går på en 50 grader överhängande vägg vilken är kanske fyra meter från sittstart till kanten eller i det här fallet den runda toppen. Jag har skymtat den tidigare i samband med kollektiv transport (...så att säga) utan att då kunna avgöra hur väggen egentligen är. Det har sett ut att kunna vara stört bra men jag har varit väldigt osäker.

Det var huvudsakligen för att leta upp den väggen som jag gjorde en omväg idag men efter att lite gett upp hoppet att finna den och fått syn på ett annat block blev den en lov via ändå fler block som av en ren slump resulterade i att jag sprang på den, och vilket problem det är!!!

Det kan vara så att en lat bouldrare innan mig försökt sig på den då jag fann en solstol under överhänget men det har antingen varit utan framgång eller på artonhundratalet han var där då toppen är allt annat än ren.

På de blocken jag fann var det flera, huvudsakligen slabbar, men också lite annat bla. en jättefin arete och någon blank dieder. Det roliga är att jag aldrig lagt märke till blocken utan bara sett ett gäng småväggar så jag var tämligen förvånad när det var block jag fann.

Om vädret tillåter så är det på söndag det smäller. Då ska jag dit och borsta och såklart börja klämma på mitt nya projekt. Snacka om att det kommer bli en av mina stora prioritetsprojekt och i samband med att jag så smått ska börja arbete inne i staden att jag på såväl morgon innan jobb som kväll efter jobb kommer sitta där.


Bilder kommer självfallet så stay tuned...


/DO

No comments: